|
|
![]() |
Op YouTube kunt u de beide
|
![]() |
Laurens maakte deze video, waaraan je goed kunt zien dat hij zelf koorzanger is.Voor zijn professionele werk, zie
|
Concert 24 maart 2013De eerste zeven delenEen jaar na de start van het project voerden we de eerste zeven delen uit in een concert. "We", dat was een projectkoor van voornamelijk studenten en promovendi, dat in de laatste weken nog was aangevuld met een aantal mannen uit de gevestigde Nijmeegse amateurkoren - met dank! Het concert had vele doelen. Het diende om aan alle belangstellenden te laten horen wat we aan het doen zijn. Het gaf het projectkoor een duidelijke gebeurtenis om naar toe te werken. En het functioneerde als test om te bezien of het hele concept van deze passie 'werkt' - amateurkoor a capella, afgewisseld met spreekstem, sommige delen gezongen door het publiek, etcetera. EngagementEr ging het een en ander niet goed, maar er was veel dat juist beter ging dan verwacht. De belangstelling, 200 bezoekers, dat was heel mooi voor een nog onbekend koor en een onbekend muziekwerk, temidden van vele andere passies. Het enthousiasme en het engagement van de projectkoorleden, jong en oud, dat was ook niet gering. Werkte het? Kwam het verhaal over? Raakte het de bezoekers? Heel behoorlijk, gezien de vele reacties ter plekke, soms ook later nog gemaild. Een passie, daar luister je niet naar, die beleef je, zo zei een bezoeker. En die belevenis was er, overweldigend. MuziekWas het muzikaal te doen? Jazeker wel: de aangrijpende melodieën en de onorthoxe meerstemmigheid, en zeker ook de intentie, die kwamen over, en sommige delen waren echt mooi. Maar anderzijds: het projectkoor was laat begonnen, had nog geen koorklank, kon nog weinig uit het hoofd zingen. Sommige stukken ontspoorden af en toe, verbrokkelden, en verloren aan overtuiging; al had lang niet elke bezoeker daar last van. SpreekstemWerkte de spreker, tussen de liederen door? Ja, vond iedereen: een spreekstem tussen de koormuziek, dat is heel prettig. En ook dat die spreker dezelfde materie een andere dimensie geeft, en dat Frits dat overtuigend deed. Maar hoe dat precies in elkaar stak, dat hadden we van te voren al niet helder. Speelde Frits een Matteüs die naar dit werk komt luisteren? Of die het al kent en aankondigt en aanvult? Of die er juist commentaar op geeft? Vragen waar we het komende jaar een antwoord op gaan vinden. Dan weten we hopelijk ook wat er op de affiche moet komen. Gastheer? Presentator? Matteüs? Spreker? Intermezzo, piano, dansToen we het concert planden, waren er pas vier delen af: een half uurtje muziek. Daarom besloten we Noud Smeets te vragen om een intermezzo te spelen - hij vertolkte virtuoos vier delen uit De seizoenen van Tsjaikovski. Ook wilden we uitproberen wat er gebeurt als er iets te zien is. Twee koorleden presenteerden een dans - die helaas niet helemaal uit de verf kwam doordat het altaar plotseling onverplaatsbaar bleek. Volgend jaar hopen we dit veel meer te integreren: misschien wel instrumentale delen, maar dan wel gebaseerd op de muziek van De lastpost; en een hoop om te zien, maar dan als illustratie bij de tekst. Was het te doen?Ja, maar het was een enorme klus: met een handjevol mensen een projectkoor oprichten, een concert organiseren, het programmaboekje samenstellen, en oh ja, tekst en muziek van De lastpost schrijven; en dat allemaal door elkaar. Volgend jaar weer, dat is duidelijk. Met opnieuw een projectkoor, maar ook met andere koren, waaronder een kinderkoor. Scènisch, op de een of andere manier: licht, kleur, plaats, misschien beweging. Met een professionele dirigent. En met veel nieuwe stukken, liefst zo dat ze samen al het complete verhaal vertellen.
|
![]() |
© Willibrord Huisman,
|
Deze website is permanent in ontwikkeling.
|