De lastpost een veelstemmig verhaal Passie naar Matteus  
www.delastpost.nl
 
Go to the English part of this website
 terug

De lastpost

vuller vuller
Blogjes & nieuws
Over deze passie 
Go to the English language pages The nuisance
Alle liederenNaar een submenu in deze website
In een notendop 
Auteurs 
Uitvoeringen:
- 2020: Dominicuskerk A'dam
- 2020: Erasmusgebouw
beide afgelast 
- 2019: Studentenkerk
- 2018: RU, "C"
- 2017: HAN, I/O-gebouw
- 2016: Huygensgebouw
- 2016: Ontmoetingskerk
- 2015: Erasmusgebouw
- 2014: Première
- meer ...
Documentaires
Publicaties
Projectkoor 
Project
Stichting
Steun de lastpost 
LastpostpostNaar een submenu in deze website 
PersinformatieNaar een submenu in deze website 
Contact & colofon 

 

 

 

 

Artikel voor het blad en website van de Effataparochie, februari 2013

Een gloednieuwe passie

Op palmzondag is er 's middags een bijzonder concert in de Dominicuskerk. U bent dan getuige van de première van de eerste delen van "De lastpost", een groot koorwerk op nieuwe muziek en nieuwe tekst, gebaseerd op het Matteüsevangelie. Geschreven voor en gezongen door jongeren, van wie we aannemen dat velen van hen het lijdensverhaal nauwelijks kennen en zelden in een kerk komen.

"We", dat waren aanvankelijk de tekstschrijvers Hendrik Jan Bosman en Liesbeth Jansen, en ik, Willibrord Huisman, als componist. Inmiddels, na een jaar, zijn er al zeker veertig mensen op de een of andere manier betrokken bij dit fascinerende, stoutmoedige en misschien wel overmoedige project.

Overmoedig?

Dat het overmoedig zou kunnen blijken, dat hebben we ons van begin af aan gerealiseerd. Een passie schrijven? Ouderen denken meteen aan Bach's 280 jaar oude Matthäus Passion. Jongeren kennen die in het algemeen niet; maar voor je het weet, zien die de kijkcijfertrekker "The Passion" voor zich, een televisiespektakel gebaseerd op popliedjes. En de 'oudere jongeren' onder ons denken meteen aan de zeventigerjarenfilm "Jezus Christ Superstar".

Wat we wel gaan doen, is iets schrijven, uitvoeren en uitgeven wat in eerste instantie gericht is op de zangers die het werk instuderen en uitvoeren: studenten en andere jongeren die vooral graag zingen en die niet bang zijn om stil te staan bij de betekenis van wat ze zingen. Ongeacht of ze zichzelf gelovig noemen of niet; het lijdensverhaal is een verhaal dat iedereen aanspreekt, als het overtuigend verteld wordt.

De lastpost

De volledige titel van de passie luidt: "De lastpost, een veelstemmig verhaal." Matteüs volgend presenteren we Jezus in het lijdensverhaal als iemand die voor de autoriteiten als een lastige onruststoker wordt opgeruimd en daarbij nog wordt verraden, bespot en door vrijwel iedereen verlaten. Maar ook laten we zien dat dat maar de helft van het verhaal is. Jezus' boodschap, jezelf te geven voor je medemens, komt door het lijdensverhaal heen naar boven – en dat is de boodschap die wij nu op onze schouders dragen, als een lastpost op onze begroting.

Met de ondertitel "een veelstemmig verhaal" laten we ook een aantal keuzen zien. Ten eerste presenteren we het vooral als een verhaal; en voor wie wil mag dat een Godgegeven heilsboodschap zijn. Waar nodig laten we ook zien dat het een gecomponeerd verhaal is, door ene Matteüs, geschreven voor de mensen om hem heen en vervolgens door ons, voor de mensen om ons heen. Tegelijk willen we het verhaal vanuit verschillende perspectieven belichten. Het wordt daarom niet verteld door een alwetende verteller, maar door de personages uit het verhaal zelf. De vrouw met het kruikje met olie, Judas, Pilatus, de centurion, Jezus zelf, de hogepriesters en oudsten van het volk, zelfs de kinderen komen aan het woord.

En dat allemaal gezongen door één of meer meerstemmige koren, zonder begeleiding. Het zijn losse liederen, waardoor het mogelijk is uitvoeringen op verschillende manieren samen te stellen en waardoor ook gebruik in de liturgie goed mogelijk is. In de concertuitvoering komt een presentator, namens Matteüs, u welkom heten; hij zal de gezongen verhalen aankondigen en er wellicht zelfs wat commentaar op geven. En… hij zal u uitnodigen om een of twee liederen gezamenlijk te zingen, naar goede Britse traditie. Dat dat prima lukken zal, daar geloven we in, maar hoe dat gaan zal, dat moeten we nog zien.

Tsjaikovski

Daarmee heeft u ook een indruk van het karakter van het concert: het dient voor een flink deel om het werk-in-aanbouw uit te proberen. We hebben nog maar zeven delen klaar en om deze reden hebben we pianist Noud Smeets gevraagd om intermezzi te spelen – dat alleen al wordt een belevenis. Zo zien we ook hoe het uitpakt, als we instrumentale muziek (waarschijnlijk Tsjaikovski) combineren met de koormuziek en de spreker.

Het zal u duidelijk zijn dat dit een enorm project is. Inmiddels hebben we stichting opgericht, er zijn diverse commissies, een website, een facebookpagina, een praatgroep, een projectkoor en veel ondersteuning in natura, met name van de Studentenkerk. Voor de lange termijn hebben we goede hoop op financiële steun door een aantal fondsen; voor de korte termijn hebben we vooral tekorten en zijn we op zoek naar donateurs en sponsors. (Misschien heeft u een bedrijf dat zich wil profileren? Of juist anoniem? Neem gerust contact op.)

Maar eigenlijk dient dit artikeltje om u te attenderen op het bijzondere concert, dat we, met dank aan de parochie, in de Dominicuskerk kunnen uitvoeren. U bent zeer welkom!

Zondag 24 maart 2013, 15:30-17 uur, aansluitend borrel om na te praten in de zijkapel.

Toegang € 6, studenten € 4; voorverkoop € 4 en € 2.

U kunt alle informatie, teksten en muziek lezen en luisteren op www.delastpost.nl 

 

Willibrord Huisman, februari 2013

 

Publicaties
© Willibrord Huisman,
Hendrik Jan Bosman,
Liesbeth Jansen,
2012-2024 en verder
Reacties? Vragen? Graag!
Deze website is permanent in ontwikkeling.