De lastpost
een veelstemmig verhaal
Passieproject, januari 2012 tot april 2014 en
verder
We zijn aan een uniek en enorm ambitieus project begonnen.
Vrijwel iedereen die ervan hoort raakt er enthousiast over. En dat
is nodig ook, want oh oh, waar beginnen we aan.
We schrijven een groot koorwerk, voor alle studenten en andere
jongeren die graag zingen. Het gaat over de laatste week van het
leven van Jezus, ongeveer zoals Matteüs het in de Bijbel heeft
geschreven, maar dan opnieuw verteld, in het Nederlands van nu,
ook helder voor mensen die het bijbelverhaal niet
kennen.
Een oud en pijnlijk verhaal, dat iedereen raakt; daar hoef je heus niet
gelovig voor te zijn, wat dat ook wezen mag.
Zoals de Matthäus van Bach, dus? Of Jezus Christ Superstar? Of
"The passion", onlangs in Rotterdam?
Ja en nee.
- Geen band, geen orkest, en geen solisten die je pas op de
uitvoering hoort. Deze passie is vooral voor het koor zelf en hij klinkt op de
repetitie al zoals die klinken moet. Of beter: zoals je hem wil
laten klinken.
- Uitvoerbaar als concert - met verscheidene koren,
zelfs een kinderkoortje. Enkele grote achtstemmige delen, zoals
een spectaculair Hosanna aan het begin en een ingetogen Kyrië
aan het het eind; verslagen, impressies en overwegingen van
betrokkenen (Maria Magdalena, Judas, Pilatus, Petrus, Longinus,
etc.), alles door het koor gezongen; beschouwingen vanuit onze tijd in de vorm van gedichten,
vierstemmig gezongen door een kamerkoor in de zaal; twee of drie
'koralen' die door alle aanwezigen gezongen worden; een
sprekende verteller; en stilte, zo lang als de dirigent durft.
- Maar evenzeer geschikt voor een goedevrijdagdienst in
een katholieke, protestante, of oecumenische kerk. Van de grote koorstukken maken we eenvoudiger
varianten die elk kerkkoor zingen kan. Sommige stukken kun je
weglaten of inkorten. Andere laat je misschien voorlezen.
Sommige stukken schrijf je zelf om, bijvoorbeeld voor solist en
piano.
- Muziek die je aanspreekt, die de tekst kleurt, de toon zet,
soms ongewoon, anders dan je verwachten zou, maar niettemin
makkelijk in te studeren, goed in het gehoor liggend en, niet
onbelangrijk, volledig verstaanbaar.
- Een spreker praat de delen aan elkaar. Dat voorkomt dat je
een uur continu koorzang zou hebben en het geeft de mogelijkheid
om elke uitvoering naar wens te 'monteren'.
- Het hoeft niet, maar je kunt op talloze manieren zorgen dat
er wat zinnigs of moois te zien is terwijl die koren zingen.
Belichting, kleding, beweging, projectie, dans, noem maar op.
En hoe dan?
- We gaan verder met de inmiddels gestarte 'passiegroep', een
begeleidingsgroep van studenten in de Studentenkerk: samen eten, een
verfilming bekijken of een stuk tekst lezen of iets uitproberen,
plannen maken, naar elkaar luisteren, blogje schrijven, etc.
- We mikken op een grote meerkorige uitvoering in een
concertzaal en een veel bescheidener uitvoering als onderdeel
van de goedevrijdagviering in de Studentenkerk, beide in de
goede week van 2014.
- Een jaar eerder verzorgen we met een
projectkoor in de goede week van 2013
vergelijkbare uitvoeringen op kleinere schaal
- Wat we af hebben zetten we online, zowel de tekst als de
toelichting als de partituur, die je met een muisklik kunt
afspelen en afdrukken.
- En intussen blijven we werken aan de plannen, terwijl we ze
uitvoeren. Hoe krijgen we die concerten voor elkaar? Hoe krijgen
we dit werk uitgegeven? Wat doen we met de media? Waar halen we
de tijd vandaan om dit te doen? Hoe komen we aan fondsen? Welke
sponsors willen hier hun naam aan verbinden?
En wie zijn 'we' dan wel?
- Hendrik Jan Bosman schrijft de teksten die het verhaal
vertellen;
- Liesbeth Jansen schrijft de gedichten die het verhaal naar
deze tijd trekken;
- Willibrord Huisman zet dat allemaal op muziek;
- met z'n drieën beslissen we
tevoren en ondertussen over vorm, inhoud, titel,
toon, boodschap, etcetera van het geheel;
- waarbij we veel willen leren van de
passiegroep en van het
projectkoor;
- de Studentenkerk Nijmegen ondersteunt dit plan van harte;
- we zoeken veel mensen die zich voor delen van dit project
willen inzetten;
- we zoeken een uitgever; of juist fondsen waardoor we het werk
vrij beschikbaar kunnen maken.
Reacties? Heel graag, heel veel! |
Eva Huisman tekende het logo.
Het logo typeert De lastpost: het verhaal wordt niet verteld door
een evangelist, maar door de omstanders. Personages zoals jij en ik,
die het meegemaakt hebben en die sindsdien de last dragen.
|