De passie: opzet, tekst,
muziek, gebruik
|
Wat is een passie?
Een gezongen lijdensverhaal.
Ongeveer in het jaar 33 werd een bijzondere
man, Jezus van Nazareth, veroordeeld en als opstandeling ter
dood gebracht.
Hij had veel volgelingen, die naderhand
zijn boodschap van naastenliefde - ook voor je vijand -
verspreid hebben; zo is het Christendom ontstaan.
Om de eerste, zwaar vervolgde, christenen
te steunen stelde een zekere Matteüs in het jaar 70-80 zijn
versie van het verhaal van Jezus samen: het evangelie
volgens Matteüs.
Het laatste deel daarvan behandelt onder
meer het verraad, de veroordeling, het lijden en het sterven
van Jezus.
Dit 'lijdensverhaal' wordt volgens een oude
traditie gezongen in de week voor Pasen. Zo'n gezongen
lijdensverhaal heet een passie.
De bekendste in de klassieke muziek is de
280 jaar oude Matthäus-Passion van Bach.
Veel mensen kennen het lijdensverhaal van
de zeventigerjarenverfilming van de musical Jesus Christ
Superstar of van het televisiespektakel
The Passion.
|
Een passie voor deze tijd
De lastpost is een groot en flexibel a capella koorwerk dat op
vele manieren kan worden uitgevoerd: in zijn geheel als
avondvullend concert,
in losse delen in andere concerten, als illustratie bij lezing van
het lijdensverhaal, als onderdeel van een kerkelijke dienst, of als
basis voor een reeks vieringen in de veertigdagentijd.
Het stuk is in eerste instantie gericht op studenten en andere
graag zingende jongeren, waarvan velen het lijdensverhaal niet
kennen en ook velen zich niet gelovig noemen. Maar evenzeer spreekt
het ouderen aan, vanwege zijn rake teksten in eigentijds Nederlands,
zorgvuldig gebaseerd op het Evangelie
volgens Matteüs, en vanwege de diepe en soms rauwe emotie die in de
muziek ligt.
Een veelstemmig verhaal
De passie heeft als ondertitel "een veelstemmig verhaal". Het
lijdensverhaal wordt namelijk niet verteld door een vertellende
evangelist, maar door personages uit het verhaal zelf. Soms komen
zij in retrospectief aan het woord, achteraf
vertellend hoe het was, zoals bijvoorbeeld Petrus.
Soms komen ze in de directe rede aan het woord, zoals de vrouw van
Pilatus. Soms heeft een lied zelfs
meer het karakter van een spel, zoals de tempelpleindiscussie tussen de
Jezus, de bijbelkenners, en het volk.
Koor a capella, geen solisten, geen orkest
Al die personages worden niet door solisten gezongen, maar door hele of halve koren. Jezus wordt vertolkt door
een driestemmig vrouwenkoor, Pilatus door éénstemmig mannen, de
jongste leerling door tweestemmig kinderkoor, Simon van Kyrene door
vierstemmig koor, etcetera. Voor sommige liederen betekent dit dat
er verscheidene koren nodig zijn: Jezus' "Mijn god, waarom verlaat
je mij?" moet gezongen worden door andere vrouwen dan degenen die vlak daarvoor
op snijdende toon de spottende omstanders vertolken.
Reflecties
Het verhaal wordt vijfmaal onderbroken door korte, eveneens
gezongen, gedichten, die de sterke emoties uit het verhaal
verbeelden - maar die net zo goed universeel zijn en buiten de
context van het lijdensverhaal hun kracht behouden. Het hier
vertolkte personage is 'ik'.
Een passie voor zangers, niet voor publiek...
Eén van de uitgangspunten van dit project is dat het
lijdensverhaal het waard is om almaar doorverteld te worden, en dat
ieder dat telkens weer op zijn eigen manier doet. Het
gaat eigenlijk meer om dat vertellen dan om het luisteren: De
lastpost is vooral bedoeld voor die vertellers.
Vandaar de keuze voor a capella koor: het moet op de
repetitie al klinken, en niet pas als op het laatste moment de
solisten worden ingevlogen, zoals bij zoveel amateurkoorconcerten
gebruikelijk is.
Toch voor publiek: het zingt mee
Dat doorvertellen, daar doet het publiek aan mee. De
graflegging, inclusief de vraag "is het dan afgelopen?", wordt door
het publiek gezongen, ondersteund door het koor. Zo ook de lofzang
na het avondmaal. Het werkt, want aan het begin van de uitvoering
oefent het publiek Begin in, op dezelfde melodie.
De lastpost in vele varianten
Deze passie is niet in steen gebeiteld. Wie hem uitvoert, maakt
zijn eigen variant, gedwongen door de beperkingen van uitvoerenden,
locatie, en middelen, en gebruik makend van de beschikbare
mogelijkheden. Het leidt tot uitvoeringen van selecties van de
liederen, tot invoeging van gesproken teksten of commentaar, tot
vervanging van liederen door toneel, en ga zo maar door. Bij grote
meerkorige uitvoeringen is een regie noodzakelijk om de wisseling
van koren ongemerkt te laten verlopen; de regie biedt meteen
allerlei kansen voor extra expressie door middel van plaats,
houding, beweging en licht. In veel gevallen zal ook de
a-capella-uitvoering niet volledig haalbaar zijn en worden
instrumentale verdubbelingen toegevoegd en koorpartijen vervangen
door instrumenten of solozangers.
Mooie liederen, gruwelijke liederen
De 25 delen van De lastpost verschillen onderling nogal, naar
gelang hun boodschap. Twee delen zijn zo gruwelijk mogelijk: de
geseling en de kruisiging. Andere zijn juist opgewekt, zoals het
door de kinderen gezongen intochtslied, en de eerste drie strofen
van het avondmaal. Veel grijpen de luisteraar aan door de combinatie
van personage, tekst en muziek, zoals het lied van de vrouw met het
kruikje olie, het bericht van de vrouw van Pilatus, en het klaaglied
na Jezus' kruisdood. Een deel van deze liederen kan ook goed buiten
de context van een passie gezongen worden.
Lastpost?
Deze passie wil een verhaal vertellen dat recht doet aan het
Matteüsevangelie en tegelijkertijd aannemelijk is voor onkerkelijke
jongeren. Daarom presenteren we Jezus niet zozeer als de goddelijke
verlosser maar vooral als mens - zij het een wel zeer bijzondere
mens. Eén die zich consequent volgens zijn
geloof gedroeg, daardoor veel aanhang kreeg maar uiteindelijk ook
veel vijanden, en die als een lastpost werd terechtgesteld. Maar na
zijn dood is hij nog altijd onder ons, voor sommigen als realiteit,
voor anderen als een waardevol verhaal, voor velen een voorbeeld.
Een post op onze begroting? Een lastige?
Einde verhaal?
De passie eindigt niet in het niets. De epiloog kijkt voorbij
het lijdensverhaal. Het is een gedicht van hoop en vertrouwen: Maar in mijn hart, oorspronkelijk geschreven voor de
herdenking van de overledenen. "Waar ik ben, daar ook ben jij." Wie
wil, mag Jij met een hoofdletter zingen.
Zelf uitvoeren? Doen!
De lastpost is zowel een koorwerk als een
doorlopend
project om dat werk te ontwikkelen, verbeteren, en te zorgen dat het
uitgevoerd wordt. Om deze reden staat alles online: niet alleen de
teksten en de partituren, maar ook uitvoeringsschema's en online
oefenversies voor de koorleden. Heb je of ben je zelf een koor,
projectleider, gemeente, parochie, school, of wat dan ook en
overweeg je om deze passie geheel of gedeeltelijk uit te voeren? Ga
je gang, vraag info & assistentie, en vertel van de resultaten,
liefst met opnames natuurlijk.
De auteurs stellen wel een paar
eisen:
- vertel dat je wat van plan bent,
- morrel niet aan de liedteksten,
- wijzig de muziek alleen in overleg,
- deel nieuwe partituren en scripts,
- vermeld altijd de auteurs,
- vermeld als bron
www.delastpost.nl
- voor commercieel gebruik wil de
Stichting Veelstemmige Verhalen een overeenkomst vooraf.
|