Willibrord Huisman Homepage
www.willibrordhuisman.nl

Webstek

vuller
Blogjes:
- alles
- alleen onderwijs
- alleen koorwerk
- alleen kinderwerk
Onderwijsadvies
- adviseur
- toetstoetser 
- redacteur 
- spreker 
- elementen
- documenten
- papers
Koorwerk
- nieuwsbrief
- compositiesNaar een submenu in deze website 
- BrandsmaNaar een submenu in deze website
KvK 54336031 
Contact & colofon 

Elders

vuller
Passieproject 
Campuskoor 
Kinderkerk 
I.M. Elianne MullerOpent nieuw venster of nieuw tabblad 

Nostalgie

vuller
Huis van Huisman 1997
HomePage van Eva 
Muizenissen (column)
IOWO  
Studienet 2001Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Ou Online 1994Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Proefschrift 1990

Spreker, workshopleider

  Weinig inspirerende actiefoto
 
Oké, erg flitsend zie ik er niet uit, maar ik had koorts en kwam toch.

Vreemd is het wel: terwijl ik betoog dat studenten betrekkelijk weinig leren van colleges, sta ik zelf met veel plezier voor een groep te praten. En telkens als ik me daar dan bewust van ben, zeg ik 'daar sta ik weer te preken', waarop de luisteraars zeggen: 'valt wel mee, ga vooral door'.

Maar goed, als het even kan zorg ik dat mijn luisteraars en workshopdeelnemers behoorlijk gaan werken en denken. Tijdens zo'n workshop, vooral ook erna, en liefst zelfs al ervoor. Het gaat zoveel beter met een kleine opdracht vooraf.

In de loop van de jaren ben ik een heel arsenaal aan middelen en technieken gaan gebruiken. Tekeningen en schema's in powerpoint - sommige tevens beschikbaar in een zelfstudievariant. Een vraag projecteren, overleg onderling, steek kaartjes omhoog, licht je keuze toe - wat in een sociaal veilige omgeving veel leuker werkt dan digitale middelen. Of ineens een debatje middenin een lezing: opstaan allemaal, wie A vindt staat links, wie B vindt staat rechts, en je kunt heen en weer lopen.

En altijd in zo goed mogelijk overleg met de opdrachtgever en liefst ook de doelgroep zelf. Tevoren: bij het opstellen van mijn voorstelmail, bij de voorstelopdracht, bij het maken van plan en powerpoint; en tijdens de workshop, afhankelijk van de wensen van de deelnemers en van hoe het gaat. Een dynamisch gebeuren!


  Vraag voor publieksdiscussie
 
Een publieksdiscussievraag moet vooral meerduidig zijn, anders krijg je geen gelaagde discussie. Onder de groenstemmers zijn er die zeggen "Ja, studenten die leren voor de toets moeten zich schamen" en er zijn er die zeggen "Ja, docenten die onderwijs verzorgen waar deze vraag op kan duiken moeten zich schamen."

Enkele presentatie- of workshoptitels van de afgelopen jaren

  • Is dit ook voor het tentamen? (zie blogje
  • De Powerpoint voorbijNaar een pdf in dit web, nieuw venster 
  • Didactische consistentieNaar een andere pagina in dit web, nieuw venster
  • Rubrics - helder beoordelen, doelbewust lerenNaar een ppt in dit web, nieuw venster 
  • Constructive Alignment and Formative Assessment
  • Hardlopers en meelifters: collateral damage?
  • Toetsen, terugkoppelen, beoordelenNaar een andere pagina in dit web, nieuw venster
  • Peer review, waarom zou je?
  • Het beoordelen van afstudeerscripties
  • Online peerreview, een wondermiddel?
  • Naar een sociale leeromgeving?Naar een ppt in dit web, nieuw venster 
  • Ontwerpen van online zelfstudiemodulesNaar een andere pagina in dit web, nieuw venster
  • Portfolio's voor academische ontwikkelingNaar een pdf in dit web, nieuw venster 
  • Willibrord Huisman over componeren en dirigerenNaar een pagina buiten dit web, nieuw venster

 

Bijgewerkt 17 januari 2019
© Willibrord Huisman 1990-2022
Reacties? Vragen? Graag!
Multifunctionele webstek:
permanent in ontwikkeling,
altijd wel ergens verouderd,
sinds november 2011.