Willibrord Huisman Homepage
www.willibrordhuisman.nl

Webstek

vuller
Blogjes:
- alles
- alleen onderwijs
- alleen koorwerk
- alleen kinderwerk
Onderwijsadvies
- adviseur
- toetstoetser 
- redacteur 
- spreker 
- elementen
- documenten
- papers
Koorwerk
- nieuwsbrief
- compositiesNaar een submenu in deze website 
- BrandsmaNaar een submenu in deze website
KvK 54336031 
Contact & colofon 

Elders

vuller
Passieproject 
Campuskoor 
Kinderkerk 
I.M. Elianne MullerOpent nieuw venster of nieuw tabblad 

Nostalgie

vuller
Huis van Huisman 1997
HomePage van Eva 
Muizenissen (column)
IOWO  
Studienet 2001Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Ou Online 1994Opent nieuw venster of nieuw tabblad 
Proefschrift 1990

 

 

 

 

Onderwijsadviseur
 
 
Persoonlijke stijl: sprekende tekeningen. In een workshop werkt dit plaatje veel beter dan een powerpointbullet met "transmissiemodel".
Dochter Eva maakte in de loop der jaren zo'n 100 tekeningen voor me. Ze begon in 1998, toen ze zeven was, en ze doet het gelukkig nog steeds.

Wat doe ik als onderwijsadviseur? Het onderwijs verder helpen: efficiënter, effectiever, flexibeler, duurzamer, en beter verantwoord. Dat doe ik vooral door docententeams en andere onderwijsverantwoordelijken bij te staan.

Vaak stel ik, als halve buitenstaander, onverwachte vragen. Soms ook kom ik met voorbeelden van hoe het elders gebeurt. Of met eigen suggesties van hoe het ook zou kunnen. Ik bekijk het onderwijs vanuit de positie van de student - en dan niet alleen van de briljante, maar ook van de gewone, die evenzeer tot de doelgroep van het onderwijs behoort. En altijd met het doel van het onderwijs voor ogen: bekwame afstudeerders.

Maar met alleen oogopenende gesprekken en inspirerende presentaties kom je er niet. Adviseren betekent voor mij meestal: meedenken, meeontwerpen, meeontwikkelen, meeschrijven, redigeren, sjablonen maken, een leeromgeving helpen inrichten. Assisteren bij de eerste uitvoering van nieuw onderwijs. Evalueren, verslagleggen, documenteren, presenteren. Zorgen dat de betrokkenen het verder zonder mij kunnen. Dat hun collega's er ook mee verder kunnen.

Meestal combineer ik twee werkwijzen: enerzijds het samenwerken met de betrokkenen (er zijn, mail, telefoon) en anderzijds het ontwikkelen van materiaal (een discussiestuk, workshoppowerpoint, zelfstudiemodule). Als ik redigeer, dan annoteer ik liever, als het ware in gesprek met de schrijver, opdat die zelf het stuk kan verbeteren.

En ik hou van echte workshops. Dus geen monologen, hooguit hele korte, maar vooral: werken, praten, actie, door alle deelnemers. Zorgvuldig aangekondigd, liefst met een actief online voortraject. Met materiaal ter plekke en achtergrondmateriaal naderhand. Ook een natraject als het te organiseren valt. Of zelfs twee van zulke workshops, met een online werktraject er tussenin - mijn favoriete vorm voor een cursus.

 

Maar ik ben eigenlijk bioloog. Ik ben onderwijsadviseur geworden door op veel verschillende plaatsen te werken, als onderwijsontwikkelaar, docentenscholer, redacteur en adviseur. Soms lang (achttien jaar Open Universiteit), soms kort (een workshop van twee uur). Ik steek veel op van docenten, directeuren, collega's, en ook, vooral de laatste jaren, van studenten: alle zangers in de koren die ik dirigeer. Het werkt!


Inhoudelijk cv
 
 
Veel van mijn activiteiten leiden tot iets tastbaars, althans, online tastbaar; en dat zet ik zoveel mogelijk op deze website. Zie:
- Blogjes - onderwijs
- Onderwijsadvieselementen
- Onderwijsadvies: documenten
- Studienet 2001  (pas op - 1100 pagina's)
- Proefschrift

De afgelopen jaren heb ik me binnen en buiten de RU gespecialiseerd in:

  • toetsen & beoordelen,
  • bepalen, formuleren, en laten werken van eindkwalificaties
  • formuleren van doelen en rubrics,
  • online interactie, met name peer review,
  • de sociale leeromgeving,
  • visie op leren en onderwijs,
  • docentprofessionalisering.

Daarvoor werkte ik tien jaar bij IOWO, ook als adviseur, vooral aan:

  • het inrichten van digitale leeromgevingen;
  • docentportfolio's;
  • online interactie tussen studenten;
  • scholing over Onderwijs en ICT;
  • interactieve werkvormen;
  • webredactie en communicatie.

Bij de Open Universiteit werkte ik achttien jaar lang aan:

  • open afstandsonderwijs, tweede kans, tweede weg;
  • ontwerpen en ontwikkelen van digitale zelfstudieprogramma's;
  • informatie en scholing rond de digitale leeromgevingen;
  • scholen van studenten en docenten over online leren.

Ondertussen deed ik een promotieonderzoek naar de overdracht van geluid in bossen.

Daarvoor studeerde ik Biologie in Nijmegen, alwaar ik als studentassistent enkele online zelfstudiemodules ontwikkelde.

Deze pagina: 9 september 2018
© Willibrord Huisman 1990-2022
Reacties? Vragen? Graag!
Multifunctionele webstek:
permanent in ontwikkeling,
altijd wel ergens verouderd,
sinds november 2011.