Noodgedwongen groepswerk

Onvoldoende docenttijd - het komt steeds vaker voor. Wat doe je dan? Je laat de studenten samenwerken. Dat scheelt beoordelingstijd en wellicht leren ze er ook nog van samenwerken.

Helaas gaat het maar al te vaak op deze manier: we noemen het 'noodgedwongen' groepswerk. De problemen van deze aanpak zijn maar al te bekend: motivatieverlies, liftgedrag, taaksplitsing, hardlopergedrag. En: toetskwaliteitsbeoordelaars, zoals visitatiecommissies, zijn kritisch over groepsbeoordelingen omdat die niets zeggen over het niveau van de individuele afgestudeerde.

Je kunt het netjes aanpakken: uitgaan van de competentie 'bewust kunnen samenwerken' en daar het groepswerk op ontwerpen. Maar dat kost nog veel meer tijd, dus dat kan zeker niet overal in een opleiding. Soms is 'noodgedwongen groepswerk' het best haalbare. Hoe pak je dat zo aan dat de bekende problemen minder zullen voorkomen?

Over deze kwestie schreef ik samen met Marleen Hofman een analyse met praktijkgerichte adviezen, bedoeld voor docenten.

    
Onderwijsadvieselement 69
2018
update: 23 maart 2019
status: etalage
info: Naar de statusinfo van dit onderwijsadvieselement

Het inrichten van noodgedwongen groepswerk

Download:

WH_InrichtenVanNoodgedwongenGroepswerk.pdf

Bestudeer het geanimeerde powerpointschema:

WH_SamenwerkenEnPeerReview.ppsm

 

En luister naar een interview in Medisch onderwijs podcast; zie blogje 22 maart 2019 

 

Voor eigen gebruik. Niet verspreiden, graag naar verwijzen!

Verwijs graag naar deze pagina, met het permanente adres:

www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies/69

 


   

  

 
Over dit onderwijsadvieselement 69

Deze pagina ontsluit de laatste versie van het inspiratiedocument.
Nieuwe versies en uitbreidingen zullen hier gepubliceerd worden.

Zie ook:

- 68 Het beoordelen van formeel groepswerk.

 

Status:Toelichting over de status van deze onderwijsadvieselementen etalage 
naar inhoud

   

  

naar inhoud
Context & colofon

U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.
Ik stel uw reacties zeer op prijs.

 

Willibrord Huisman, 2002 - 2019

 

www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies
www.ru.nl/oo (Radboud Universiteit, afdeling onderwijsondersteuning)
Naar de index van de onderwijsadvieselementen (nieuw venster)© Willibrord Huisman: niet kopiëren, graag naar verwijzen. Toelichting over verwijzing opnemen
 
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiŽle informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.