Het beoordelen van formeel groepswerk

Om allerlei redenen wordt groepswerk veel in hoger onderwijs toegepast. Toch wringt het meer en meer, zowel wat betreft de 'eerlijkheid' van de opdrachten als de verantwoording van de beoordeling. Maar waar gaat het eigenlijk om bij zo'n groepsopdracht? Alleen efficiŽntie? Voor wie? Voor de studenten, de begeleiders of de beoordelaars? Of is samenwerken een doel op zich? En als dat zo is, moet dan niet juist dŠt beoordeeld worden, in plaats van het gezamenlijke eindproduct?

Over deze kwestie schreef ik samen met Mieke Latijnhouwers een analyse met - tamelijk vergaande - conclusies en adviezen, bedoeld voor onderwijsontwikkelaars.

    
Onderwijsadvieselement 68
2015
update: 13 december 2018
status: etalage
info: Naar de statusinfo van dit onderwijsadvieselement

Het beoordelen van formeel groepswerk

Downloads:

1) WH_BeoordelenFormeelGroepswerk.pdf, versie 2018

2) Inspiratiedocument_BeoordelenFormeelGroepswerk.pdf
Vrijwel dezelfde inhoud (2015), maar dan gezet in de vorm van een inspiratiedocument voor de toenmalige curriculumwijziging van de opleidingen Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen van de Radboud Universiteit.

En luister naar een interview in Medisch onderwijs podcast; zie blogje 22 maart 2019 

Ter download en eigen gebruik. Niet verspreiden, graag naar verwijzen!

Verwijs graag naar deze pagina, met het permanente adres:

www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies/68

 


   

  

 
Over dit onderwijsadvieselement 68

Deze pagina ontsluit de laatste versie van het inspiratiedocument.
Nieuwe versies en uitbreidingen zullen hier gepubliceerd worden.

Zie ook:

- 69 Het inrichten van noodgedwongen groepswerk.
Status:Toelichting over de status van deze onderwijsadvieselementen etalage 
naar inhoud

   

  

naar inhoud
Context & colofon

U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie, bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij IOWO, dat inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de onderwerpen en statussen.
Ik stel uw reacties zeer op prijs.

 

Willibrord Huisman, 2002 - 2019

 

www.willibrordhuisman.nl/onderwijsadvies
www.ru.nl/oo (Radboud Universiteit, afdeling onderwijsondersteuning)
Naar de index van de onderwijsadvieselementen (nieuw venster)© Willibrord Huisman: niet kopiëren, graag naar verwijzen. Toelichting over verwijzing opnemen
 
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen. Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat essentiŽle informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste. Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.