Het is niet makkelijke om écht de overgang te maken
van leerstofgebaseerd onderwijs naar leerdoelgericht leren. Voor een deel heeft dat te maken met taal.
Het helpt enorm om bepaalde, gebruikelijke, woorden niet meer te
gebruiken.
Bij redactie van teksten kon ik het vaak in één
oogopslag zien: nodeloos ouderwets taalgebruik dat de studenten passief
afschildert en kleineert, zonder dat de schrijver dat zo bedoelde. Kan
dat beter? Ja, best eenvoudig.
Status:
etalage
Context
& colofon
U ziet een 'onderwijsadvieselement' dat ik in
mijn onderwijsadviespraktijk gebruik of
gebruikt heb.
Deze elementen zijn veelal achtergrondmateriaal bij workshops, cursussen
en advieswerk; bovendien worden ze gebruikt voor zelfstudie,
bijvoorbeeld in het kader van de BKO.
De meeste heb ik ontwikkeld bij
IOWO, dat
inmiddels opgeheven is. Ik werk ze af en toe bij, of ik laat ze juist historisch
intact; let op het jaartal en de status.
Onregelmatig maak ik ook nieuwe.
De index geeft u een overzicht van de
onderwerpen en statussen.
NB: Als u dit kunt lezen, heeft u vermoedelijk een afdruk in handen.
Deze onderwijsadvieselementen zijn evenwel ontworpen voor interactief gebruik, met als gevolg dat
essentiële informatie niet afgedrukt wordt; zo ziet u van een reeks afbeeldingen alleen de eerste.
Neem gerust contact met mij op voor anderssoortige presentaties van deze materie.